Otázka týdne ze 17. ledna 2020
Během posledních několika let probíhal v České republice spor o to, jaký je islám.
- Je to jen náboženství nebo je to zároveň i totalitní ideologie obsahující předpisy pro přesné uspořádání celé společnosti?
- Jsou muslimové ochotni se přizpůsobit českým zákonům a zvyklostem?
- Mají předepsáno, že mají nenávidět všechny nevěřící?
- Jsou povinni se účastnit násilného džihádu nebo jej aspoň podporovat?
- Mohou podvádět, je-li to ospravedlněno zájmem džihádu.
Na jedné straně sporu stáli teoretici „náboženství míru“ s monopolním postavením v médiích, ve školství a ve státní správě, vybavení rozpočty řádu stovek milionů korun. Proti nim „islamofobové“, kteří čelili nejrůznějšímu šikanování, vyhrůžkám a trestnímu stíhání.
Když mluvil o své víře a motivaci, dal jednoznačně za pravdu těm nejhorším islamofobům.
Před pár dny byl v Praze zahájen soud s bývalým imámem pražské mešity, tedy nejvýznamnějším českým muslimským duchovním. Samer Shehadeh byl obviněn z propagace a podpory terorismu, a tentokrát už nic neskrýval. Když mluvil o své víře a motivaci, dal jednoznačně za pravdu těm nejhorším islamofobům. Ano, takový islám skutečně je. Džihád, násilí, podvody, povinnost nenávidět nevěřící, pohrdání českým zákony i domácím obyvatelstvem.
Pokud byste čekali, že se muslimská komunita od stanoviska svého bývalého hlavního učitele distancuje, budete zklamáni. Nenašel se vůbec nikdo, kdo by cítil potřebu vyjádřit, že jeho víra je jiná. Od svého učitele se formálně distancovali poté, co bylo zahájeno jeho trestní stíhání, a tím vše skončilo.
Proč muslimové odhazují masku? Důvodů může být více, ale jedním z nich je to, že už nemají důvod cokoliv skrývat.
Před pěti či deseti lety byly politické poměry do určité míry nejisté. Byly dokonce vznášeny návrhy na zákaz islámu nebo aspoň na zrušení náboženské licence Ústředí muslimských obcí.
Šance, že by česká verze islámu mohla být verzí umírněnou, se rozplývá.
Dnes už je situace úplně jinde. Islám je pevně etablován. České soudy vynášejí rozsudky ovlivněné šaríjou, čímž sledují celkový evropský trend. České školy ustupují v jedné záležitosti za druhou, a někteří učitelé zjišťují, že jejich žáci pokládají islám za základní české náboženství. Vlastně se už hraje jen o to, proběhne-li islamizace jednorázovou masovou migrační vlnou nebo postupně.
A dost možná, že se hraje také o to, jak radikální bude český islám. Džihádista tedy logicky využil soudu, od nějž média zprávu rychle rozšířila. Pro jedny povzbuzení, že kompromisy nejsou zapotřebí. Pro druhé varování. Šance, že by česká verze islámu mohla být verzí umírněnou, se rozplývá.